Psychoterapia pozytywna jest młodą modalnością rozwijającą się dynamicznie na wszystkich kontynentach. Instytuty i centra szkoleniowe uczące tego podejścia powstają obecnie w Chinach i w Australii.
Twórcą i popularyzatorem psychoterapii pozytywnej był prof. Nossrat Peseschkian (1933-2010), klinicysta, psychiatra, neurolog i psychosomatyk. Pochodził on z Iranu a żył i pracował w Niemczech, w Wiesbaden.
prof. Nossrat Peseschkian
Opracowana przez niego metoda odwołuje się do transkulturowej koncepcji człowieka i jest unikatowym połączeniem mądrości Wschodu i Zachodu. Łączy ona w sobie intuicję i wyobraźnię Orientu i wiedzę empiryczną Okcydentu.
PP jako podejście krótkoterminowe integruję psychoterapię humanistyczną z psychodynamiczną.
Humanizm PP wyraża się w odkrywaniu i wzmacnianiu w procesie terapii zasobów indywidualnych, rodzinnych i społecznych i pobudzaniu potencjału pacjenta do rozwoju i samouzdrawiana. Użyteczne okazują się tutaj przypowieści i metafory transkulturowe oraz przeformułowania pozytywne.
W części psychodynamicznej PP odwołuje się do autorskiej koncepcji konfliktów i mikrotraumy prof. Peseschkiana (tzw analiza różnicowa konfliktów). Została ona empirycznie zweryfikowana w praktyce klinicznej i terapeutycznej. Koncepcja ta służy badaniu treści i dynamiki konfliktów interpersonalnych i intrapsychicznych celem ich ostatecznego rozwiązania. W rezultacie pacjent doznaje nie tylko wglądu ale rozwija też skuteczne strategie radzenia sobie w sytuacjach problemowych.
Opis metody
Zapraszamy do obejrzenia wywiadu z dr Arno Remmersem, czołowym przedstawicielem psychoterapii pozytywnej na świecie:
https://www.youtube.com/watch?v=WtQ0N5JRFis
Psychoterapia pozytywna (PP) jest podejściem krótkoterminowym, które integruje dorobek psychoterapii psychodynamicznej, poznawczo-behawioralnej oraz odwołuje się do humanistycznej wizji człowieka i jego doświadczeń transkulturowych. Czerpie ona jednocześnie inspiracje z koncepcji salutogenezy Aarona Antoniewskiego.
Źródłosłów pojęcia pozytywny wywodzi się od łacińskiego terminu ”positum”, który można tłumaczyć jako „to co posiadamy, to co jest nam dane”. W myśl założeń PP człowiek posiada w sobie nie tylko podatność na choroby, ale również ukryte zasoby i naturalne zdolności. Podstawowe immanentne właściwości człowieka to potencjał do miłości i poznawania świata. Zaburzenia psychiczne i psychosomatyczne, zdaniem Peseszkiana można interpretować jako nieświadome dążenie do osobistego rozwoju i równowagi psychicznej. PP przyjmuje, że człowieka konstytuują ciało, umysł, uczucia i dusza a celem terapii jest pobudzić drzemiące w nim naturalne mechanizmy uzdrawiające oraz odnalezienie równowagi życiowej. Głównym zadaniem w terapii jest wspieranie pacjenta w proporcjonalnym rozwijaniu najważniejszych sfer życia oraz adekwatnego spożytkowania energii w czterech obszarach, opisanych poniżej.
Model Równowagi odnosi się do czterech sfer życia:
- ciało – zmysły
- osiągnięcia
- kontakt – tradycja
- fantazje – intuicja
Podstawowe immanentne właściwości człowieka wraz z jego rozwojem ulegają zróżnicowaniu i tworzą potencjalności podstawowe oraz potencjalności wtórne. Te pierwsze ujawniają się w okresie niemowlęctwa, w relacji więzi z najbliższymi opiekunami a te drugie w późniejszym okresie, w procesie edukacji społecznej oraz asymilacji z daną kulturą. W grupie potencjalności podstawowych znajdują się: zależność, cierpliwość, miłość, dostępność, zaufanie, wiara, nadzieja, kontakt, wierność, seksualność. Potencjalności wtórne obejmują: oszczędność, punktualność, zamiłowanie do porządku, czystość, posłuszeństwo, uprzejmość, otwartość, prawość, ambicję. Wszystkie wymienione potencjalności mogą aktualizować się w różnym zakresie, w określonej czasoprzestrzeni, w której żyje człowiek (środowisko, czas, ciało), tworząc tzw potencjalności aktywne. Ich Indywidualne różnicowanie się w życiu osobniczym sprzyja powstawaniu, nieświadomej koncepcji samego siebie. Koncepcja ta staje się źródłem konfliktów wewnętrznych oraz interpersonalnych, które wyrażają się w przestrzeni społecznej i są przyczyną zaburzeń psychicznych i psycho - somatycznych. W sprzeczności pozostawać mogą potencjalności podstawowe np. seksualność i zaufanie, potencjalności wtórne np. ambicja i posłuszeństwo lub jedne i drugie np. prawość i wierność. Peseszkian zwraca szczególną uwagę na najczęstsze źródło zaburzeń psychosomatycznych w kulturze Zachodu. Jest nim konflikt uprzejmość-otwartość. Wynika on z konieczności pogodzenia własnych niezależnych pragnień z normami społeczno-kulturowymi. Twórca PP rozróżnia pojęcie konfliktu podstawowego oraz konfliktu aktualnego. Ten ostatni jest zewnętrzna, objawową manifestacją utrwalonego, nieuświadamianego konfliktu, którego korzenie sięgają doświadczeń wczesnodziecięcych. Matrycą dla nieświadomych identyfikacji, rodzących w przyszłości sytuacje konfliktowe stają się, zgodnie z teorią PP cztery relacyjne układy odniesienia :
- „ja” – relacje z rodzicami, rodzeństwem, innymi ważnymi figurami oraz rówieśnikami
- „ty” – wzajemne relacje między rodzicami
- „my” - relacje między rodzicami a „światem zewnętrznym”
- „pierwotne my” – przekonania religijne, światopoglądy i filozofia rodziców.
Podstawowezadania PP obejmują:
- przeformułowanie znaczenia objawów chorobowych (koncepcja salutogenezy i podejście transkulturowe)
- tworzenie sprzyjającego kontekstu terapeutycznego, służącego rozpoznaniu konfliktu podstawowego
- wspieranie pacjenta w rozwijaniu własnych skutecznych strategii rozwiązywania konfliktów
- Model Równowagi – Kwestionariusz
- Model Relacji Rodzinnych – Kwestionariusz
- Model Rozwiązywania Konfliktów
- Kwestionariusz Analizy Różnicowej
Powyższe cele realizowane są dzięki rozwijanym i empirycznie ewaluowanym narzędziom terapeutycznym:
Proces terapeutyczny w PP ma bardzo zindywidualizowany i dostosowany do potrzeb pacjenta charakter, zazwyczaj obejmuje on około kilkunastu sesji. Można wyróżnić w nim pięć etapów, które się wzajemnie przenikają:
- Obserwacja i dystansowanie się – oznacza uważne słuchanie i obserwację, utrzymywanie neutralności oraz tworzenie nowych ram odniesienia dla zgłaszanych objawów (opowieści, historie, metafory transkulturowe)
- Inwentarz – na tym etapie pacjent rozpoznaje zróżnicowane i niezróżnicowane właściwości podstawowe i wtórne oraz okoliczności sprzyjające ich rozwojowi lub zahamowaniu rozwoju. Uświadamia sobie również własne, nieskuteczne strategie rozwiązywania konfliktów
- Wsparcie sytuacyjne – służy motywowaniu do zmiany, rozpoznawaniu swoich zasobów i obszarów kompetencji i odwoływaniu się do wcześniejszych konstruktywnych doświadczeń
- Werbalizacja – identyfikacja kluczowych konfliktów, ich ekspresja i werbalizacja oraz ich konfrontacja, rozwój użytecznych strategii rozpoznawania i rozwiązywania konfliktów
- Rozszerzenie celów - utrwalanie i wzmacnianie sytuacyjne wypracowanych strategii rozwiązywania problemów, adoptowanie Modelu Równowagi, budowanie autonomii oraz stopniowe zakończenie relacji terapeutycznej
Piśmiennictwo:
- Positive Psychotherapy in Psychosomatics. N. Peseschkian .ISBN 1986
- Psychotherapy of Everyday Life. N. Peseschkian .ISBN 1986
- Oriental Stories as Tools in Psychotherapy. N. Peseschkian .ISBN 1982
- Positive Family Therapy. N. Peseschkian. Fischer Verlag GmbH 1980
- The inherently integrative approach of positive psychotherapy. Cope, Theo A. Journal of Psychotherapy Integration, Vol 20(2), Jun 2010, 203-250.
- Positive psychotherapy: effectiveness of an interdisciplinary approach. K. Tritt, T.H. Loew, M. Meyer, B. Werner, N. Peseschkian; Eur. J. Psychiat. vol. 13, n° 4, (231-241) 1999; vol. 13, n° 4, October/December, (231-241), 1999
dr n. med. Roman Ciesielski
Wrocławski Instytut Psychoterapii
Pliki do pobrania
Lp. |
Nazwa |
Typ |
Pobierz |
1. |
Ankieta zgłoszeniowa pozostałe szkolenia |
PDF |
Pobierz |
2. |
Ankieta zgłoszeniowa pozostałe szkolenia |
ODT |
Pobierz |
3. |
Ankieta zgłoszeniowa Zaawansowany Kurs Psychoterapii Pozytywnej |
ODT |
Pobierz |
4. |
Ankieta zgłoszeniowa Zaawansowany Kurs Psychoterapii Pozytywnej |
PDF |
Pobierz |