Studium Psychoterapii Dzieci i Młodzieży XIII
Studium jest autorskim szkoleniem opracowanym i zweryfikowanym w praktyce przez kadrę nauczycieli Wrocławskiego Instytutu Psychoterapii.
Nowość!!!
W ramach autorskiego projekty kadry dydaktycznej Wrocławskiego Instytutu Psychoterapii Studium Diagnozy i Psychoterapii Dzieci i Młodzieży zostało rozszerzone o dodatkowe seminaria z tematyki rozwojowej, psychopatologii, diagnozy klinicznej i zintegrowanego modelu leczenia w okresie rozwojowym.
Ponadto do grona wykładowców dołączyły nowe osoby: prof. B. Izydorczyk, Prof. A. Słopień, prof. G. Iniewicz.
W nowej formule Studium obejmuje 320 godzin zajęć wykładowo-warsztatowych i spełnia jeden z podstawowych wymogów w ubieganiu się o uznanie dorobku zawodowego i naukowego za równoważny ze zrealizowaniem programu specjalizacji w dziedzinie psychoterapii dzieci i młodzieży (szczegółowo opisanych na stronie https://www.cmkp.edu.pl/wp-content/uploads/2022/01/kryteria-oceny-psychoterapia.pdf).
Tak, jak w poprzednich edycjach Studium jest autorskim projektem weryfikowanym w praktyce przez kadrę nauczycieli Wrocławskiego Instytutu Psychoterapii oraz zaproszonych wykładowców.
Warsztaty tematyczne prowadzone są przez wykwalifikowanych i doświadczonych klinicystów i terapeutów z zakresu problemów rozwojowych.
Studium stanowi wprowadzenie do samodzielnego prowadzenia psychoterapii dzieci i młodzieży z zaburzeniami emocjonalnymi i psychicznymi.
Kurs obejmuje najczęściej występujące zaburzenia psychiczne w okresie dzieciństwa i adolescencji oraz metody pracy terapeutycznej indywidualnej i rodzinnej.
Studium jest realizowane w podejściu integracyjnym i asymiluje na poziomie teorii i praktyki systemową terapię rodzin, terapię ericksonowską oraz terapię poznawczo-behawioralną.
Adresaci studium:
Do udziału w studium zapraszamy wszystkie osoby udzielające zawodowo wsparcia psychologicznego dzieciom i młodzieży, które jednocześnie pragną rozwijać swoje umiejętności diagnostyczne i terapeutyczne w tym obszarze. W szczególności jest ono adresowane do:
Program Studium Psychoterapii Dzieci i Młodzieży ed. XIII: (w toku)
1.Fazy rozwoju dziecka i cykle życia rodziny. Etiologia zaburzeńpsychicznych w okresie rozwojowym, czynniki ryzyka. (30.09-01.10.2022 )
Prowadzący Marta Palej
Rozwój emocjonalny, poznawczy, społeczny, psychoseksualny dziecka - wybrane teorie
Rodzina jako baza w rozwoju dziecka
Cykle rozwoju rodziny i wyzwania rozwojowe
Różnorodne modele podejmowania psychopatologii dziecka
Czynniki ryzyka i czynniki ochrony w rozwoju zaburzeń psychicznych dzieci i młodzieży
Prezentacja przypadków klinicznych - podejście wieloosiowe
2. Rozwój seksualny dzieci i młodzieży. (09-10.12.2022)
prowadzący dr hab. Grzegorz Iniewicz
Specyfika seksualności dzieci i młodzieży w porównaniu z seksualnością osób dorosłych.
Kształtowanie się identyfikacji płciowej i orientacji seksualnej.
Prawidłowości rozwoju seksualnego dzieci i młodzieży.
Czynniki ryzyka rozwoju seksualnego.
Problematyka normy seksuologicznej u dzieci i młodzieży.
Diagnoza nieprawidłowości rozwojowych z perspektywy klasyfikacji psychiatrycznych.
Praca edukacyjna z rodzicami i nauczycielami.
Praca terapeutyczna z rodziną.
Terapia indywidualna.
Kazuistyki.
3. Podstawy psychopatologii okresu rozwojowego. (27-28.01.2023)
Prowadząca Dr Anna Królicka-Deręgowska
1. Czynności psychiczne u dzieci i młodzieży. Specyfika rozwojowa: norma i patologia
2. Klasyfikacja objawów psychopatologicznych w okresie rozwojowym:
Zaburzenia czynności poznawczych (zaburzenia ilościowe i jakościowe: uwaga, pamięć i inne)
Zaburzenia myślenia (dotyczące toku i treści: urojenia, obsesje, otamowanie myślenia, myślenie magiczne i inne)
Zaburzenia spostrzegania (halucynacje, pseudohalucynacje, iluzje i inne)
Zaburzenia czynności emocjonalnych i motywacyjnych (zaburzenia nastroju i napędu).
Zaburzenia świadomości (zwężenie świadomości, splątanie, objawy dysocjacyjne i inne)
4.Zintegrowany model psychoterapii dzieci i młodzieży. (10-11.02.2023)
mgr Klaudia Sujecka
Znaczenie i zasady integracji leczenia dzieci i młodzieży z zaburzeniami psychicznymi
Modele integracji psychoterapii okresu rozwojowego
Ocena kontekstu skierowania i zgłoszenia na terapię
Drzewo decyzyjne – kogo włączać do procesu terapii?
Zindywidualizowany salutogenetyczny model leczenia
Kazusy i ich omówienie
5. Diagnoza nozologiczna zaburzeń emocji, zachowania i chorób psychicznych okresu rozwojowego. ( 10-11.03.2023)
Prowadząca Dr Anna Królicka-Deręgowska
Zaburzenia ze spektrum autyzmu
Zaburzenia komunikacji
Zaburzenia z deficytem uwagi/ nadaktywnością:
Specyficzne zaburzenia uczenia się
Zaburzenia ze spektrum schizofrenii i inne zaburzenia psychotyczne.
Zaburzenia nastroju i zaburzenia lękowe.
Zaburzenia pourazowe i związane z czynnikiem stresowym
Zaburzenia dysocjacyjne z objawami somatycznymi i pokrewne
Zaburzenia karmienia i odżywiania się.
Zaburzenia dezorganizujące, kontroli impulsów i zachowania
Zaburzenia związane z substancjami psychoaktywnymi i uzależnieniem
6.Metafora, bajka i inne niedyrektywne sposoby w pracy dziećmi i młodzieżą. (14-15.04.2023)
Prowadząca mgr Klaudia Sujecka
Omówienie roli niedyrektywnych sposobów komunikacji w pracy z dziećmi i młodzieżą
Wykorzystanie wybranych technik w kontekście klinicznym i rozwojowym
Praca z rodziną przy wykorzystaniu niedyrektywnych sposobów komunikacji jako jeden z czynników warunkujących powodzenie terapii
Sztuka tworzenia opowieści użytecznych w procesie terapeutycznym
Przekazy transkulturowe jako nieskończone źródło narzędzi pracy terapeuty
7.Zburzenia depresyjne w dzieciństwie i okresie dorastania. (12-13.05.2023)
prowadząca mgr Marta Lasocka
Kliniczne aspekty depresji
Rodzinne i systemowe uwarunkowania depresji
Stadia rozwojowe zaburzeń depresyjnych
Symptomy depresji w środowisku szkolnym i rodzinnym oraz sposoby postępowania z nimi
Indywidualne i systemowe strategie terapii depresji
Prezentacja i omówienie kazusów
8.Spektrum autyzmu. (02-03.02.2024)
prowadząca prof. dr hab. Agnieszka Słopień
Kryteria diagnostyczne zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD)
Objawy psychopatologiczne w zależności od wieku, rozwoju języka i możliwości poznawczych dziecka
Diagnostyka różnicowa i zaburzenia współwystępujące
Leczenie i psychoterapia osób z ASD
Prezentacja kazusów i dyskusja
9.Zburzenia odżywiania. (01-02.09.2023)
prowadząca prof. dr hab. Bernadetta Izydorczyk
1. Klasyfikacje medyczne zaburzeń odżywiania i karmienia
2. sylwetka psychologiczna osób chorujących na zaburzenia odżywiania
3. Teoria psychopatologii zaburzeń odżywiania
4. Diagnoza psychologiczna
5. Kierunki i specyfika psychoterapii osób i z zaburzeniami odżywiania i ich rodzin
10.Psychoterapia ofiar przemocy seksualnej, emocjonalnej i fizycznej. (13-14.10.2023)
Prowadzaca mgr Anna Kubacka
1. Przemoc wobec dzieci i młodzieży - rozumienie i skala zjawiska, rodzaje przemocy, objawy i skutki przemocy, analiza czynników ryzyka.
2. Etapy pracy z dzieckiem:
a) planowanie warunków pomocy psychologicznej,
b) pierwszy kontakt z dzieckiem,
c) cele terapii,
d) indentyfikowanie obszarów pracy terapeutycznej.
3. Terapia indywidualna, grupowa czy rodzinna w pracy z ofiarą przemocy.
4. Rola rodzica/opiekuna wspierającego w procesie terapeutycznym.
5. Wybrane metody pracy z dzieckiem.
6. Trudności w pracy terapeutycznej z ofiarami przemocy.
7. Studium przypadków.
11.Zaburzenia zachowania i opozycyjno-buntownicze u dzieci i młodzieży. (24-25.11.2023)
Prowadząca mgr Marta Lasocka
Kryteria diagnostyczne zaburzeń zachowania opozycyjno - buntowniczych wg ICD- 10, DSM-V oraz podstawowe pojęcia i definicje
Rodzinny i społeczny kontekst zaburzeń zachowania i postaw opozycyjnych,
Zaburzenia zachowania, bunt i negatywizm u dzieci i młodzieży jako symptomy – ich znaczenie i możliwości zmiany;
Zaburzenia zachowania a agresja;
Rozpoznawanie funkcji zachowań agresywnych i zastępowanie ich konstruktywnymi formami oddziaływań;
Sposoby regulacji emocji – formy psychoterapii (indywidualna, rodzinna, grupowa);
Strategie terapeutyczne dostosowane do potrzeb dziecka (bajka, opowiadania, terapia rodzinna, psychorysunek, nauka kontroli złości i techniki poznawczo-behawioralne);
Przykłady kliniczne.
12.Zaburzenia lękowe u dzieci i młodzieży. (12-13.01.2023)
Prowadząca mgr Klaudia Sujecka
Charakterystyka lęku w ujęciu klinicznym i rozwojowym
Omówienie kryteriów oraz metod diagnostycznych
Elementy wywiadu diagnostycznego oraz planowanie przebiegu terapii
Strategie radzenia sobie z lękiem u dzieci i młodzieży
Rola zaburzeń lękowych w funkcjonowaniu systemu rodzinnego- analiza czynników wpływających na rozwój i podtrzymywanie zaburzeń lękowych u dzieci i młodzieży
Wykorzystywanie zasobów rodziny w procesie terapeutycznym oraz metody sprzyjające zaangażowaniu rodziców
Omówienie wybranych technik pracy w terapii zaburzeń lękowych dzieci i młodzieży- niezbędnik specjalisty
Omówienie lęku w kontekście wyzwań współczesnego świata - rola psychoedukacji i konieczność działań systemowych
13.Uzależnienia okresu adolescencji. (2-3.06.2023)
Prowadzący mgr Piotr Wieczorkowski
Zespół uzależnienia - współczesne kryteria wg ICD 10;
Koncepcja psychologicznych mechanizmów uzależnienia;
Używanie i nadużywanie narkotyków u dzieci i młodzieży;
Strategie terapeutyczne w poszczególnych etapach psychoterapii leczenia uzależnień;
Strategie terapeutyczne, cele i zadania terapii;
Strukturalizacja, scenariusze tematyczne, treningi;
Sesja rodzinna, kontekst systemowy, interwencje, profilaktyka;
Prezentacja przypadków klinicznych.
14. Zaburzenia aktywności i uwagi (ADHD) (1-2.03.2024)
prowadząca mgr Anna Gabryś-Branas
ADHD – opis zjawiska – fakty i mity
Kryteria diagnostyczne i podtypy ADHD oraz znaczenie zaburzeń współistniejących
Indywidualne formy pracy z dzieckiem z ADHD a terapia rodzinna
Wybrane techniki poznawczo- behawioralne w pracy z dzieckiem z ADHD
Trening kompetencji dla rodziców
Opis przypadków klinicznych
15.Specyficzne trudności związane z rozwodem rodziców i rekonstrukcją rodziny. (12-13.04.2024)
prowadząca mgr Marta Lasocka
skutki rozwodu rodziców dla dziecka i systemu rodzinnego;
etapy żalu po rozpadzie więzów rodzinnych;
potrzeby dzieci w sytuacji rozpadu rodziny;
w jakie „gry” rodzice angażują dzieci i jak terapeutycznie zmieniać ich zasady;
trudności związane z rekonstrukcją rodziny;
odkrywanie i wzmacnianie zdolności adaptacyjnych dziecka w rodzinie zrekonstruowanej;
trudności związane z akceptacją macochy lub ojczyma oraz przybranego rodzeństwa;
formy terapeutycznego wsparcia dla dziecka i systemu rodzinnego;
prezentacja kazusów.
16.Specyficzne trudności związane z pieczą zastępczą i adopcją. (10-11.05.2024)
Prowadząca mgr Benita Dobrzańska
„Po co nam dziecko?”- motywacje przyszłych rodziców do zaopiekowania się czy posiadania dziecka?
regulacje prawne dotyczące pieczy zastępczej i adopcji w Polsce - ich wpływ na stałość i stabilność więzi emocjonalnych rodziny z dzieckiem;
sposoby funkcjonowania dziecka i rodziców w nowej rodzinie – nadzieje i rozczarowania oraz źródła konfliktów;
zaburzenia zachowania i zaburzenia emocjonalne dziecka w rodzinie zastępczej i adopcyjnej na różnych etapach jego rozwoju;
wpływ psychoterapii na poprawę funkcjonowania dziecka i jego rodziców zastępczych/adopcyjnych;
prezentacja wybranych kazusów i interwencji terapeutycznych.
Zajęcia mają charakter warsztatowy i odnoszą się do praktycznych aspektów diagnostycznych i terapeutycznych. Zajęcia obejmują :
Zajęcia odbywają się cyklicznie raz w miesiącu
Piątek : 10:00 - 19:00
Sobota: 9:00 - 18:00
Każdy zjazd obejmuje 20 godzin dydaktycznych.
Udział w Studium Psychoterapii Dzieci i Młodzieży jest płatny w dwóch ratach po 4400zł
Państwa zgłoszenie zostaje zaakceptowane po przesłaniu wypełnionej ankiety zgłoszeniowej na
adres e-mail: info@wip.wroclaw.pl
Ankieta zgłoszeniowa jest dostępna poniżej.
Uprzejmie informujemy, że ilość dostępnych miejsc jest ograniczona, a o przyjęciu na kurs decyduje data dokonanej wpłaty.